piątek, 25 października 2024

notatka na marginesie o chiaroscuro Caravaggio

 

 
"Wskrzeszenie Łazarza"



"Złożenie do grobu"

"Dawid z głową Goliata"

 notatka na marginesie o chiaroscuro Caravaggio

nie mogę się przekonać do obrazów
nabrzmiałych przerysowanym człowieczeństwem
a jednak podziwiam domalowaną świętość
zaznaczoną światłem na tle cieni

pełne wyrazistych znaczeń życia
bólu żalu w wymownym geście
rozłożonych bezradnie dłoni

przyglądam się śmierci rozjaśnionej
przez mocne wyeksponowanie światła

jak ją odebrać kiedy widzę smutek
w oczach przeogromny kiedy zabiera
bez żadnego tłumaczenia życie

czy bezsilność na sen z przebudzeniem
nieokreślonym w czasie może wtopić się
w ciemne tło dla większej ekspresji
kiedy jasne pociągnięcia pędzla

mogą nie wystarczyć do uspokojenia

poszarpane myśli i ucieczki
z morderczych rewirów które snują się
z jednego obrazu na drugi i kolejny
aż do dłoni Dawida trzymającej
głowę Goliata z twoimi rysami twarzy

Chiaroscuro – termin stosowany czasem wymiennie ze "światłocieniem", ale kładący bardziej nacisk na różnice w natężeniu światła
 
Obrazy z Wikipedii

 

 

2 komentarze:

  1. Ja w ogóle jestem pod ogromnym wrażeniem geniuszy ówczesnych malarzy czy rzeźbiarzy i Twoich refleksji na temat obrazu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawe spostrzeżenia. Mam podobnie jeśli chodzi o obraz Judyta z głową Holofernesa C. Allori i kiedyś gdzieś o tym pisałam. :) Dobrego weekendu.

    OdpowiedzUsuń